ТОП-10 найбільш медіаграмотних країн Європи: Ірландія

 

Фільтр разом із Smart Angel в рамках «Всеохопної інформаційно-просвітницької кампанії з протидії дезінформації», за фінансової підтримки Європейського Союзу продовжує спецпроєкт про досвід найбільш медіаграмотних країн Європи. Розповідаємо про Ірландію.

Перші прояви медіаосвіти в ірландських школах з’явилися наприкінці 1970-х років. На противагу потребам реформування системи освіти та складній економічній ситуації почали розповсюджуватися програми для випускників шкіл. Їх основною метою було розвинути усвідомленість про значення та функції засобів масової інформації серед молоді та сприяти розвитку соціальної компетентності суспільства. Зацікавленість учнів надала поштовх для багатьох вчителів вводити основи медіаграмотності в освітні процеси.

В період 1980-90-х років основний акцент робився на підвищенні кваліфікації вчителів в сфері медіаграмотності та критичного мислення. Відбулася перша Національна конференція медіаосвіти, заснована Асоціацією вчителів медіаосвіти, яка відіграла вагому роль в офіційному впровадженні медіаграмотності до шкільних програм. Також з’являються перші навчальні ресурси з медіаграмотності, такі як «Media Wise» — безоплатний ресурс, спрямований на навчання дітей навичкам критичного мислення.

На сучасному етапі чільне місце в національній навчальній програмі Ірландії посідає саме цифрова грамотність. Тоді як медіаграмотність має нижчий статус та вивчається у навчальних програмах з англійської мови чи як компонент програми SPHE (Social, personal and health education).

«Багатосторонній підхід» до медіаграмотності

Дотримуючись європейських тенденцій, Ірландія намагається сприяти впровадженню принципів медіаграмотності через так званий “багатосторонній підхід”. Даний метод спрямований на заохочення різних стейкхолдерів: бізнес, медіа-сектор, навчальні заклади, громадські організації та державна влада, об’єднувати зусилля та спільно працювати над розвитком інформаційно-комунікаційних компетентностей ірландського суспільства.

Координатором цього підходу виступив національний медіарегулятор — BAI(Broadcasting Authority of Ireland), першочерговим завданням якого було проводити, заохочувати та підтримувати діяльність, дослідження й заходи, спрямовані на підвищення медіаграмотності усіх верств населення.

У 2016 році BAI запровадив офіційну політику медіаграмотності. У сучасній інтерпретації, спираючись як на розвиток європейської політики, так і на національний дискурс, медіаграмотність була визначена як ключ до надання громадянам навичок і знань для розуміння традиційних і нових засобів масової інформації та комунікацій.

Центральним у політиці є визначення трьох основних компетентностей, розроблених як основа для просування медіаграмотності:

- розуміти та оцінювати медіаконтент, розвиваючи усвідомленість та критичне мислення;

- отримувати безпечний доступ до інформації та цифрових послуг, максимізуючи можливості та мінімізуючи ризики;

- відповідально, етично та ефективно створювати та поширювати контент.


Ще одним важливим суб’єктом у сфері медіаграмотності в Ірландії є Media Literacy Ireland (MLI). Це незалежна асоціація, що об’єднує зацікавлені сторони, які займаються просуванням інформаційних та цифрових компетентностей по всій країні. Це платформа для сприяння діалогу та обміну ідеями, а також для заохочення розвитку сталих проєктів з медіаграмотності. MLI організовує конференції та вебінари, проводить кампанії з інформування громадськості, а також сприяє співпраці та партнерству між своїми 240 членами.

 

Цифровізація Ірландії

Ірландія прагне досягти мети, щоб до 2030 року 80% дорослого населення мали високий рівень базових цифрових навичок. З цією метою активно розвивається державна політика, зокрема в 2022 році уряд запустив нову національну цифрову стратегію «Harnessing Digital – The Digital Ireland Framework». Документ підтримує мету Ірландії стати лідером у європейських і глобальних цифрових розробках, а також робить сильний акцент на інклюзивності, кібербезпеці та цифровізації. Того ж року було прийнято нову Цифрову стратегію для шкіл до 2027 року.

Крім того, держава докладає постійних зусиль щодо розвитку цифрових можливостей для бізнесу. Мета полягає в тому, щоб збільшити використання хмарних обчислень, великих даних і штучного інтелекту, тобто щоб до 2030 року 75% усіх підприємств країни це застосовували. До того ж, Ірландія призначила першого АІ амбасадора для підвищення обізнаності про переваги штучного інтелекту, запустила новий Ваучер на цифровізацію, щоб допомогти підприємствам використовувати цифрові інструменти.


На думку професора Дублінського технологічного університету Брайана О’Нілла, відомого дослідника медіаграмотності Ірландії, «шлях держави в напрямку підвищення рівня медіаосвіти ірландського суспільства був довгим, обережним і поетапним, все ж зумівши досягти успішних результатів». На сучасному етапі розставлено пріоритети щодо розвитку медіаграмотності населення, підвищення потужностей бізнесу завдяки цифровізації, а також зміцнення безпеки в мережі.

 

Джерело: ФІЛЬТР. Національний проєкт з медіаграмотності:

https://filter.mcsc.gov.ua/news/spetsproiekt-filtra-pro-top-10-naybilsh-mediahramotnykh-krain-yevropy-irlandiia/





Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Віденська кава Юрія Кульчицького

Інтегроване та інклюзивне навчання в Італії

Бернська конвенція і авторське право