ТОП-10 найбільш медіаграмотних країн Європи: Норвегія
Фільтр разом
із Smart Angel в рамках «Всеохопної інформаційно-просвітницької кампанії з
протидії дезінформації», за фінансової підтримки Європейського Союзу продовжує
спецпроєкт про досвід найбільш медіаграмотних країн Європи. Розповідаємо про
Норвегію, яка є однією з лідерів за рівнем медіаграмотності серед країн Європи!
Як Норвегії вдалося досягти таких результатів?
За даними
Європейського індексу медіаграмотності за 2023 рік країна посідає третє місце,
а за Міжнародним індексом свободи преси 2023 – перше місце. Крім того, Норвегія
є передовою країною за рівнем доступу населення до Інтернету. Це значно
відображається на використанні норвежцями цифрових технологій. За даними
Статистичного управління Норвегії, 92% населення віком від 9 до 79 років
користуються Інтернетом щодня.
Вже наприкінці 1960-х років в Норвегії з’явилися перші прояви медіаосвіти, коли в школах розповсюджувалися газети, щоб стимулювати навички читання учнів. З 1980-х медіаграмотність була введена в національну навчальну програму початкової та середньої освіти. Вчителів заохочували використовувати цифрові технології та комп’ютери як навчальні засоби. Згодом додалися навчальні предмети з критичного мислення та правильного споживання інформації в медіа.
У
національній навчальній програмі Норвегії медіаграмотність є рівнозначно
важливою, як і вміння читати, писати та рахувати. Тобто у норвезьких школах
учні на всіх рівнях і з усіх предметів повинні вміти використовувати цифрові технології
в освітніх процесах. При чому основний акцент робиться на розвитку
компетентності критичної оцінки джерел інформації та використання
інформаційно-комунікаційних технологій.
В Норвегії
розвинена мережа акторів, які займаються підвищенням рівня медіаграмотності
населення та зміцненням безпеки користувачів в мережі. Норвезький орган із
захисту даних і Норвезьке управління з питань медіа (Medietilsynet) є
національними координаторами в роботі зі сприяння більш безпечному цифровому
повсякденному житті населення. Основною метою є підвищення обізнаності та
медіаграмотності, спрямовані на розширенні можливостей суспільства
використовувати онлайн-технології в безпечний спосіб.
З метою
посилення цифрової компетентності людей похилого віку з 1997 року діє
Seniornett. Метою організації є створення можливостей, завдяки яким старше
покоління зможе покращити свої цифрові знання та навички медіаграмотності, щоб
оволодіти інформаційними технологіями та послугами в повсякденному житті.
Інформація поширюється через радіо, видання журналу, розроблені навчальні
курси, проведення освітніх заходів.
У 2023 році
опубліковано Стратегію цифровізації Норвегії на 2023-2030 роки, що визнає нові
виклики, пов’язані з розвитком цифрових технологій, такими як штучний інтелект
і дистанційне навчання. Крім того, розширення прав і можливостей населення
через медіа та інформаційну грамотність визначено важливим аспектом у підтримці
демократичних цінностей та вихованні критичного мислення.
Отже,
медіаграмотність Норвегії має високий рівень, забезпечуючи їй лідерство серед
країн Європи у відповідних рейтингах. Крім того, держава докладає багато зусиль
для впровадження та розвитку нових технологій в діяльності країни. У 2023 році
уряд Норвегії виділив щонайменше 1 мільярд норвезьких крон на дослідження та
інвестиції в майбутнє обробки даних — штучний інтелект, цифрову безпеку та
соціальні наслідки розвитку технологій. Ініціатива має на меті сприяння кращому
розумінню наслідків технологічного розвитку для суспільства, а також надасть
більше інноваційних можливостей для бізнесу та державного сектору.
Цей матеріал
підготовлено в рамках «Всеохопної інформаційно-просвітницької кампанії з
протидії дезінформації», що впроваджується національним проєктом з
медіаграмотності «Фільтр» та Smart Angel у співпраці з експертними
організаціями за фінансової підтримки Європейського Союзу. Його зміст є
виключною відповідальністю редакції програми і не обов’язково відображає
позицію ЄС.
Джерело:
Коментарі
Дописати коментар