Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності

 

Сьогодні ми живемо у світі, де інформація поширюється зі швидкістю світла. Щодня ми читаємо новини, спілкуємося в мережі, користуємося соціальними платформами та штучним інтелектом. Але чи завжди ми замислюємося над тим, звідки береться ця інформація і чи можна їй довіряти?

Саме про це нагадує нам Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності, який цього року проходить під гаслом: «Розум понад штучним інтелектом — медійна та інформаційна грамотність у цифровому просторі».

Його головна мета — навчити кожного з нас мислити критично, перевіряти джерела, не піддаватися маніпуляціям і відповідально користуватися цифровими технологіями.

Штучний інтелект може створювати тексти, зображення й навіть новини, але лише людина здатна осмислити, що є правдою, а що — вигадкою. Лише наш розум, мораль і свідомість допомагають робити правильний вибір.

Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності – це час, коли особлива увага приділяється питанням взаємодії людини з інформацією, її збору, обробки та використанню.

Мета тижня — підвищити обізнаність суспільства про важливість критичного мислення, уміння відрізняти правдиву інформацію від дезінформації, а також безпечно користуватися цифровими технологіями й штучним інтелектом. Цей тиждень нагадує нам, що в епоху штучного інтелекту найважливішим залишається людський розум, здатність відрізняти правду від обману, поважати інших і відповідально діяти в інформаційному просторі.

Сьогодні кожен із нас щодня стикається з великим потоком інформації. Часто вона може бути неправдивою або створеною штучним інтелектом. Тому медійна грамотність — це не лише навичка, а необхідна умова сучасного життя, яка допомагає мислити критично, діяти свідомо й зберігати незалежність думки.

Медійно-інформаційна грамотність поєднує в собі три взаємопов’язані комплекси компетенцій – інформаційну грамотність як уміння знаходити, аналізувати та використовувати інформацію; медіаграмотність – здатність отримувати доступ до медіа, аналізувати та оцінювати медіаповідомлення, а також створювати контент для самовираження та спілкування; технологічну, або цифрову грамотність, що передбачає вміння користуватись сучасними інформаційними технологіями та програмним забезпеченням з урахуванням усіх можливостей, що надає інформаційний прогрес.

З розширенням цифрового простору люди все частіше стикаються з різноманітним медіа-контентом, що робить важливим розвиток навичок для навігації, інтерпретації та відповідального використання цієї інформації. Всесвітній тиждень MIL підкреслює важливість навчання медійній та інформаційній грамотності молоді та дорослих, сприяє відповідальному цифровому громадянству та заохочує етичні журналістські практики.

Медіаграмотність — це не просто навичка. Це щит, який захищає нас від дезінформації та допомагає залишатися вільними у своїх думках.

Бути медіаграмотним — означає бути відповідальним, уважним і незалежним мислителем.

У багатьох країнах світу проводяться:

освітні заходи, тренінги та вебінари з медіаграмотності;

уроки, круглі столи, флешмоби й конкурси для школярів і студентів;

акції в соцмережах із хештегом #GlobalMILWeek;

обмін досвідом між педагогами, журналістами та ІТ-фахівцями.

Штучний інтелект уже став частиною нашого життя. Він допомагає писати тексти, створювати зображення, перекладати мови, навіть складати музику. Це чудовий інструмент, який може покращити наше навчання, роботу та дозвілля.

Але водночас виникає питання: чи не втратимо ми людяність, покладаючись лише на технології?

Саме тому цьогорічна тема закликає нас пам’ятати — розум, совість і критичне мислення не може замінити жоден алгоритм. Ми повинні залишатися господарями цифрового світу, а не його заручниками.

Всесвітній тиждень медійної та інформаційної грамотності (MIL), який щорічно відзначається з 24 по 31 жовтня, був заснований ЮНЕСКО для просування критичних навичок, необхідних людям для ефективної взаємодії з медіа та інформацією в сучасну цифрову епоху.

 Всесвітній тиждень MIL нагадує про силу інформованих громадян у демократичних суспільствах і підкреслює роль медіаграмотності в забезпеченні того, щоб люди мали навички для критичного аналізу медіа та інформації, сприяючи рівності та повазі до всіх.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Віденська кава Юрія Кульчицького

Інтегроване та інклюзивне навчання в Італії

Бернська конвенція і авторське право