Чи знали ви, що творець Whatsapp народився у Фастові, що на Київщині
Йдеться про
Яна Кума, звичайного хлопця з Київщини, якому вдалося втілити в життя свою
"американську мрію" та створити додаток, яким користуються сотні
мільйонів людей в усьому світі.
Ян Кум
народився 24 лютого 1976 р. у Києві в єврейській родині, але виріс у Фастові на
Київщині. Там він навчався в середній школі, захоплювався спортом і почав
цікавитися сучасними технологіями, про які школяру в Україні тоді можна було
лише читати та мріяти. Одна з його вчительок в інтерв’ю про видатного учня
пригадала, що він запропонував, щоб всі «скинулися по 1 рублю і купили на школу
один комп’ютер». Звісно, цього не сталося.
Його
дитинство проходило в умовах, далеких від мрій про технологічне майбутнє:
нестача грошей, довгі зими без гарячої води, черги за хлібом і відсутність
надії на зміни. У квартирі не завжди працювало опалення, а інтернет був лише
фантазією із фільмів.
Його мати
була домогосподаркою, батько працював на будівництві. Коли Яну було 16 років, у
1992 р. він разом з матір’ю і бабусею емігрував до США. А батько майбутнього
винахідника, будівельник за фахом, залишився у Фастові.
Америка
зустріла їх без рожевих обіцянок. Кум із мамою отримали соціальне житло у
Маунтін-В’ю, неподалік від майбутнього серця IT-світу. Вони жили на соціальні
допомоги. Щоб якось зводити кінці з кінцями, Ян мив підлоги в продуктовому
магазині, а мати хворіла на рак і незабаром померла.
Інтернет
став його втечею. Він почав вивчати комп’ютерні системи самостійно, купуючи
старі книги з техніки у вживаному магазині. Навчався не в університеті — вчився
на практиці. За якийсь час його взяли працювати в Yahoo як інженера з безпеки.
У 2009 році,
коли Кум уже залишив Yahoo, йому відмовили у прийомі на роботу в Facebook. Але він
не зневірився. Замість того, щоб шукати нового роботодавця, він вирішив
створити щось власне — простий, надійний і приватний месенджер.
Щоб почати
власну справу, потрібна була лише ідея для стартапу. І вона народилася в 2009
році, коли Ян зрозумів, які можливості відкриваються з широким вжитком iPhone і
App Store. Так народився WhatsApp. Назва — гра слів “What’s up?”. Кум писав код
у тісній квартирі разом зі своїм другом Браяном Ектоном. Вони не мали грошей на
рекламу, не продавали дані користувачів, не показували банерів. Їхня місія була
чітка:
"Ні
рекламі. Ні брехні. Просто спілкування між людьми."
Додаток
спершу не отримав належної уваги і Ян вже був на межі відчаю, але згодом здобув
шалений успіх! Менш ніж через 5 років він мав понад 400 мільйонів користувачів,
більше за всі подібні додатки. Проста зрозуміла філософія та доступність
(спершу додаток був безкоштовним, згодом став коштувати 1 долар) робила його
найзручнішим месенджером.
Ян Кум не
довго був власником «WhatsApp»: у 2014
р. «Facebook» (Марк Цукерберг) викупив
його за 19 млрд доларів, аби усунути конкурента. Але розробники додатку теж виграли
від угоди: стали мільярдерами (у Яна на
той час було 9 млрд доларів), а також залишилися керівниками компанії. Ян Кум
був головним виконавчим директором компанії та увійшов до Ради директорів
«Facebook». Однак через розбіжності в поглядах на політику компанії
М.Цукерберга щодо персональних даних користувачів, спочатку Браян Ектон, а
згодом, в 2018 р. і Ян Кум залишили «WhatsApp» та «Facebook».
У день
підписання угоди Ян Кум пішов до соціального офісу, де колись стояв у черзі за
талонами на їжу. Він залишив на дверях ініціали і дату, як пам’ять про шлях,
який пройшов.
Ян Кум є не
лише одним з найбагатших ІТ-розробників, але і філантропом, який жертвує великі
суми на благодійність. Так, за даними журналу «Forbes», у 2019-2020 рр. він виділив для єврейських
благодійних організацій у США, Східній Європі та Ізраїлі близько $140 млн. «Це
одне з найбільших пожертвувань у єврейському світі», - наголошував «Forbes».
Зокрема, «European Jewish Association» Кум перерахував $17 млн – практично весь
бюджет асоціації.
Для нас
важливо, що з початком повномасштабного російського вторгнення в Україну, у
березні 2022 р. «European Jewish Association» розгорнула широку кампанію з
надання житла, одягу, продуктів та медичної допомоги українським переселенцям.
А «Federation of Jewish Communities of the CIS», якій Кум пожертував $10,6 млн,
сформувала великий парк автомобілів швидкої допомоги для евакуації українців із
зони бойових дій.
При цьому
сам Ян Кум не лише не афішує свої пожертви на благодійність, а й приховує їх, всіляко
уникає розголосу. Він навіть заборонив пресі називати себе філантропом. Так
само як і підприємцем - він наголошує, що ним керувало бажання зробити корисну
річ, а не заробити на ній гроші.
Коментарі
Дописати коментар