«Перевіряй — голову не втрачай!»(поради щодо перевірки інформації)
Ми можемо
спостерігати, як із початку повномасштабної війни Росія докладає максимальних
зусиль, аби дискредитувати українців в очах світової спільноти та зруйнувати
суспільну єдність всередині нашої країни.
Рупори
Кремля спрямовують надзусилля на поширення проросійської ідеології та ворожих
наративів.
Російська
пропаганда діє диверсифіковано й глибоко, проте, як навчають медіаексперти, є
певні закономірності, повторювані наративи, меседжі, за якими можна
класифікувати та вирізняти цю пропаганду з-поміж інформаційного шуму.
Сім заповідей російської пропаганди в період війни:
1. Знайти тріщину в суспільстві. «Це
передбачає пошук соціальних, економічних, расових, демографічних, будь-яких інших
розбіжностей в суспільстві, які потім застосовуються для його розколу».
2. Створити зухвалу брехню. «Фейк має бути
настільки приголомшливим, щоб ніхто не міг повірити, що таке взагалі можна було
вигадати. Коли люди в нього повірять, наслідки уже будуть згубними».
3. Додати трохи правди. «Мається на увазі
поєднання правди з брехнею, доволі відомий інструмент ще геббельсівської
пропаганди. Оксана Мороз каже, що співвідношення на користь правди лише 15-20
%, і відповідно 80-85 % — на користь брехні. Наприклад, факт поєднаний із його
довільною інтерпретацією, суб'єктивними висновками».
4. Сховати руки. «Це означає перекладання
відповідальності на іншу сторону конфлікту, або — як це сьогодні впроваджується
в нашому інформаційному просторі — створення псевдоукраїнських сторінок у
соцмережах і ЗМІ-обман».
5. Залучати «корисних ідіотів». «Корисними
ідіотами є ті, хто бездумно сприймає кремлівські ворожі меседжі й просуває їх
серед цільової аудиторії. Це ті особи, якими можна маніпулювати в політичних
цілях. В Україні це люди, які підтримують ідею "русского мира"».
6.
Заперечувати все.
7. Грати в довгу. «Росія прагне провадити
довгі кампанії з дезінформації, вкладати в них величезні ресурси протягом
багатьох років. І розбудована система може не бути спочатку для нас очевидною,
адже ми ніби й не помічаємо моментальних наслідків, але вона працює за
принципом накопичення».
Нині, в час
повномасштабної війни, кожен з нас так чи інакше веде інформаційну війну. І аби
вести її ефективно, і водночас бути стійкими до інформаційних атак ворога,
варто розвивати критичне мислення.
Поради щодо
перевірки інформації:
Ø про перевірку заголовків: клікбейт (наприклад, «шок», «сенсація»,
«відео підірвало інтернет»), перебільшення/применшення, метафори та інші
художні прийоми не мають бути в заголовках, бо спотворюють зміст. Щоб не
піддатися впливу маніпуляцій та пропаганди — читайте не лише заголовок, а
новини повністю, звертаючи увагу на деталі;
Ø про аналіз ресурсів/сайтів: спробуйте знайти інформацію про видання,
адже відкриті ЗМІ її не приховуватимуть. Також треба обережно ставитися до
російських ресурсів з доменом «.ру» та звертати увагу на назву сторінки —
злочинці часто маскують її під відомі ЗМІ. Ознаки сайту-підробки: відмінний
шрифт, кирилиця замість латиниці, граматичні помилки тощо;
Ø пошук джерела інформації: журналісти, які працюють за стандартами,
наведуть офіційні підтвердження, коментарі посадовця або експерта, їх посади та
ім’я, вкажуть назву організації. У матеріалі обов’язково мають бути активні
посилання на першоджерело. Ознаки фейку: відсутність такої інформації,
посилання на «міфічних» вчених або на пост у соцмережі. Також варто перевірити
автора та дату публікації;
Ø емоції: відсутність логіки та доказів, компенсується залякуванням та
яскравою картинкою — цього достатньо, щоб люди зреагували та повірили. Фото та
відео найкраще допомагають провокувати відчуття та привертають увагу, тому
фальсифікатори до своїх публікацій обов’язково їх додають.
Коментарі
Дописати коментар