ТОП-10 найбільш медіаграмотних країн Європи: Данія

 

Фільтр разом із Smart Angel в рамках «Всеохопної інформаційно-просвітницької кампанії з протидії дезінформації», за фінансової підтримки Європейського Союзу продовжує спецпроєкт про досвід найбільш медіаграмотних країн Європи. Розповідаємо про Данію, яка є однією з лідерів за рівнем медіаграмотності серед країн Європи!




Данія посідає друге місце за рівнем медіаграмотності серед країн Європи. Згідно з Моніторингом плюралізму медіа, у Данії акцент робиться не на медіаграмотності, а на цифровій грамотності. Індекс цифрової економіки та суспільства (DESI) демонструє, що навички користування Інтернетом в Данії одні з найвищих у ЄС.


Навчання медіаграмотності в освітньому процесі Данії невід’ємно пов’язане із цифровою освітою. У 2022 році була затверджена Національна стратегія кібернетичної та інформаційної безпеки на 2022-2024 роки, однією з цілей якої було навчити дітей та молодь мислити критично та усвідомлювати загрози фейкових новин, кіберзалякування, онлайн-шахрайства тощо.


У Данії немає єдиного законодавчого органу, відповідального за медіаграмотність, натомість у національній політиці цифрова грамотність прописана як стратегічний пріоритет.

У 2022 році уряд представив нову національну стратегію цифровізації під назвою «Єдині в цифровому розвитку», яка покликана надалі розвивати цифровізацію в країні. Уряд прагне, щоб до 2030 року данці отримали більше цифрових навичок та могли скористатися можливостями, які пропонує цифровий розвиток у світі.


Крім цього, з початку 21 століття Данія зазнала цифрової трансформації державного сектору та бізнесу, а також нових підходів у саморегуляції ЗМІ. Сьогодні у населення гарно розвинене критичне мислення, а довіра та лояльність до власних медіа висока. Інформаційний простір Данії потерпає від фейків, дезінформації, використання в соцмережах ботів та навіть тролів. Але завдяки саморегуляції медіа вони фільтрують маніпуляції, фейки та пропаганду, не дають потрапити у інфопростір користувачів або зменшують вплив на них.


Клаус Хьорт (депутат, колишній міністр фінансів, зайнятості та оборони), розповів про те, як у Данію хотів потрапити російський пропагандистський канал RT. Російські журналісти навіть нав’язували ідею, що у Данії поширена зоофілія. Але цьому ніхто не повірив. Адже в країні знають, що таке російські телеканали та довіряють власним медіа — канал RT зазнав поразки. Так само, російський Sputnik зайшов у Данію, але закрився, бо його ніхто не дивився.

Варто зазначити, що медіаграмотність Данії та онлайн-безпека інтегровані на рівні загальної середньої освіти, а також професійно-технічної освіти.


Данці привчають дітей ставити факти під сумнів, спонукають розвивати критичне мислення та не вірити на слово. Під час навчання мотивують до висловлення власної думки і наведення аргументів. Якщо дитина заперечить думку вчителя і доведе це аргументами — отримує високу оцінку.

Медіаграмотність як предмет входить до навчальної програми, а розвиток цифрових навичок інтегровано у всі предмети.

Також цікаво, що у Данії система саморегулювання журналістів почала існувати з 1960-х років. У 1992 році прийняли закон про відповідальність медіа. Саме закон про відповідальність ЗМІ надає гарантії ефективності роботи органу саморегуляції. Орган саморегуляції завжди залишався авторитетним для ЗМІ. Адже в основі саморегуляції лежить довіра журналістів до інституції та колег, що вони не захищають владу або окремих політичних гравців, а лише ефективно виконують свою роботу.


До саморегуляції медіа в Данії входять наступні органи:

Рада з питань преси (Press council);

Міністерство юстиції – затверджує склад Ради з питань преси;

Спілка журналістів (19 тисяч членів: журналісти, блогери, фотографи тощо);

Суспільний мовник DR як приклад дотримання стандартів;

Міністерство культури (має повноваження державного регулятора);

Рада з питань радіо та телебачення;

Інститут омбудсмана (представлені в суспільному мовнику DR, найбільшій ранковій газеті Данії Politiken і телеканалі TV-2).


Варто також відзначити Politiken — найбільшу газету у Данії. Її тираж налічує близько 300-400 тисяч примірників на день. Фішкою Politiken є колонка на другій сторінці газети, яку веде омбудсман газети Б’ярне Шиллінг. Він розповідає про помилки, які допустили у попередньому номері. Так газета показує, що не боїться помилок та стимулює читачів перевіряти текст на одруківки.

Щороку вони роблять близько 1500 виправлень, приблизно 75% з них стосуються мінімальних помилок в іменах, географічних назвах, числах, статистиці. Зазвичай читачі задоволені тим, що газета виправила помилку або пояснила, чому її там немає.

Джерело: 

https://filter.mkip.gov.ua/speczproyekt-filtra-pro-top-10-najbilsh-mediagramotnyh-krayin-yevropy-daniya/?fbclid=IwAR0F9Cs_-777s9qfWTkdfd4BPhJohqpphVMfaUvyAYCR_NpWOGu-QynWFjQ_aem_AXREaV6n03SCrFTqC4Td4sDE8xo3qg3pZewxfDstNV5_ni8_CL2QxQYhha2JIgsqAqsqqEASld4c25tSsRODsjL6




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Віденська кава Юрія Кульчицького

Грайте в онлайн-гру “Хайп проти Правди” та отримайте шанс відвідати штаб-квартиру НАТО в Брюсселі

Винахідник приносить світло в'язням темряви. Всесвітній день абетки Брайля