Фінських дітей навчають протистояти дезінформації
У середніх школах
в Гельсінкі медіаграмотність та сильне критичне мислення стали ключовим
міжпредметним компонентом національної навчальної програми, яка була
запроваджена у 2016 році. Це, зокрема, дозволило країні очолити рейтинг Індексу
медіаграмотності в 2019 році, серед 35 країн Європи.
Як це фінам
вдалося й чого навчають у їхніх школах?
На уроках
математики учнів навчають, як недоброзичливці можуть маніпулювати статистикою.
На уроках мистецтва учням пояснюють, як можуть підроблювати зображення, а на
заняттях з історії школярі аналізують відомі пропагандистські кампанії. Вчителі
ж із фінської мови працюють з ними над способами, за допомогою яких тексти
можна використовувати для введення в оману.
Критичне
мислення, перевірка фактів, інтерпретація та оцінка всієї отриманої інформації,
де б вона не з’явилася, є вкрай важливими. Тому в школах це було запроваджено, як
ключова частина усіх предметів.
Така
навчальна програма — це частина широкої стратегії, що розроблена фінським
урядом після 2014 року. Тоді країна стикнулася з дезінформацією, яку поширювала
Російська Федерація. Вони атакували ЄС, акцентуючи на питаннях імміграції, та
намагались вплинути на дискусію щодо повного членства Фінляндії в НАТО.
У навчанні
дітей звертають увагу на три різновиди оманливої інформації: мізінформацію
(misinformation, помилки), малінформацію (malinformation, чутки) та
дезінформацію (disinformation) — брехня, які розповсюджуються навмисно, щоб
вводити в оману. Такий підхід приводить до результату, коли навіть зовсім
маленькі діти можуть це зрозуміти.
Також учнів
вчать ставити питання до інформації: хто її створив; де це було опубліковано;
що вона реально означала; яка була мета повідомлення; на чому базувались твердження;
це факт чи чиєсь судження; чи інформацію якось перевіряли тощо.
Як пояснюють у шкільних закладах, сьогодні діти не читають газет і не дивляться телевізійні новини. Вони не шукають новини, а просто натрапляють на них у WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat… Або, точніше, алгоритм вибирає їх саме для них. Вони повинні вміти критично підходити до цього.
Частину
освітнього процесу перебирають на себе також громадські організації. Одна з них
«Бар фактів» (Faktabaari), яка займається перевіркою фактів. Ця організація
створена волонтерами — журналістами та дослідниками — перед європейськими
виборами у 2014 році. Тоді вони розробили матеріали для просвіти громадян щодо
виборів.
Крім того,
громадська організація Mediametka, яка частково фінансується Міністерством
культури Фінляндії, розробляє матеріали з медіаграмотності ще з початку 1950-х.
Тоді її засновники боялися, що розум фінських дітей страждає через вплив
коміксів.
Mediametka Мері Сеістола (Meri Seistola)
влаштовує хакатони спільно з фінськими стартапами, намагаючись розробити
«значущі матеріали» для шкіл та молодіжних груп.
Коментарі
Дописати коментар