Медіаграмотність проти інфодемії . Формування імунітету до дезінформації.
А ви вже
чули про інфодемію і що вона здатна поширюватися швидше за вірус? Насправді,
всі ми неодноразово з нею стикалися. Однак, у період карантину це явище значно
загострилося та оточує нас повсюди в інформаційному просторі. То що ж це таке і
як з цим боротись?
Незабаром
після того, як світ почав звикати до термінів коронавірус та COVID-19, ВООЗ
ввів ще одне слово: "інфодемія" - надлишок інформації та швидке
поширення оманливих або сфабрикованих новин, зображень та відео. Як і вірус,
він дуже заразний і зростає в геометричній прогресії.
Правила гігієни, такі як часте миття рук, допомагає захиститися від COVID-19. Подібним чином, інформаційна гігієна може сповільнити поширення шкідливої неправдивої інформації, особливо в соціальних мережах.
Для того,
аби підтримувати інформаційну гігієну – зупиніться та подумайте, перш ніж
поділитися(link is external) певним контентом в Інтернеті чи взаємодіяти з ним.
Запитайте себе:
Ø Чи викликає
цей контент довіру?
Новини доволі часто нецікаві, за винятком тих рідкісних випадків,
коли, наприклад, двоє хлопців врятували собаку з крижаної води, а згодом
виявилось, що то був вовк(link is external). Якщо контент викликає у вас
хвилювання, зробіть паузу та обов’язково перевірте: чи був матеріал
надрукований десь ще? Чому ви впевнені, що це правда? Зверніть увагу на те, як
використовуються зображення, смайли, заголовки: чи вони викликають у вас певні
емоції? І пам’ятайте, велика кількість підписників не обов’язково означає, що
акаунт у соціальних мережах є надійним джерелом!
Ø Хто автор
цього повідомлення?
Чи можете ви знайти його попередні матеріали? Оскільки шановані
журналісти та експерти завжди мають послужний список, знайти його не
становитиме труднощів. Ваш «друг» у мережі «Фейсбук» не обов’язково є фахівцем
з цих питань, тож якщо ви натрапили на експерта, варто перевірити, чи він/вона
дійсно володіє необхідними кваліфікаціями у відповідній сфері.
Ø Що є
джерелом тверджень?
Суб’єкти дезінформації часто посилаються на анонімні
«інсайдерські» джерела, яких може навіть не існувати ! Будьте особливо
пильними, якщо ці анонімні джерела використовують загальні фрази, які неможливо
перевірити. Наприклад, висловлювання: «все пов’язано»; «насправді це не так, як
здається»; «вони не хочуть, щоб ти знав правду»; «існує таємний порядок денний»
- це типові формулювання, що свідчать про дезінформацію. У контексті вакцин
часто у принизливому тоні використовують такі поняття, як «змова великих
фармацевтичних компаній» та «мейнстрімні ЗМІ», щоб підірвати довіру до
виробників вакцин та журналістів.
Ø Чи можна
довіряти цьому ЗМІ?
Авторитетні
та професійні ЗМІ не будуть публікувати конспірологічні теорії, а матеріали, що
висвітлюють проблему однобічно розміщуватимуть там, де їм і належить бути – в
розділі авторських колонок. Авторитетна журналістика дотримується визначених
стандартів у цій сфері: стаття повинна містити більш, ніж одне джерело та
представляти збалансовані погляди на тему. Якщо у вас є сумніви, зверніться до розділу, який
містить інформацію про ЗМІ та контакти. Якщо це справді надійне джерело, ви
знайдете список журналістів, які працюють у штаті та прозору інформацію щодо
організації та її фінансування.
Будьте медіаграмотними!
Коментарі
Дописати коментар