Сторітелінг від Джанні Родарі
Джанні
(Джованні) Родарі – всесвітньо відомий італійський письменник-казкар, автор
казки «Пригоди Цибуліно» – стверджував: уява – не привілей обраних, нею
наділені всі. Просто її треба розвивати.
Казки самого
Родарі за легкість стилю і захопливий сюжет справедливо називають «іграшками зі
слів». Як йому вдавалося все це вигадувати? Джанні Родарі поділився своїм
досвідом у книзі «Граматика фантазії», в якій він запропонував прості вправи,
за допомогою яких можна розвивати фантазію і уяву кожного.
Пропонуємо кілька
вправ від Родарі, що можуть стати у пригоді не тільки школярам, а й дорослим.
Вправа 1.
Історія з набору слів
Принцип
виконання:
Вигадайте
будь-яке слово і запишіть його вертикально, буква під буквою. Потім доберіть
будь-які слова, які починаються на відповідні букви і запишіть їх поряд.
Наприклад:
л – листопад
и – ирій
с –
самотність
и – ич
ц – цеберка
я – янгол
Дібравши так
слова, отримуємо певний «скелет» історії. Далі сюжет будується з обов'язковим
залученням кожного з цих слів або похідних від них (слово по вертикалі можна
теж залучити, а можна й оминути, як в історії нижче).
Приклад
історії
Засмучений
янгол Володя сидів біля вікна. Йому було страшенно тоскно і самотньо у цей
похмурий день листопада. Краплі дощу барабанили по цеберці за вікном, створюючи
ледь чутну сумну мелодію, яка лише посилювала ці гнітючі почуття.
Ще одна душа
його підопічного відлетіла в ирій. Ич воно як, у минулому Володю неодноразово
нагороджували відзнакою «Янгол-охоронець року», а цьогоріч він втратив уже 13
земних підопічних. «Невже старію, – подумав Володя, – чи просто їх надто
багато, і я не встигаю за усіми наглядати?».
Пролунав
дзвіночок. Обідня перерва скінчилась. Час повертатись до роботи.
Вправа 2.
Біном фантазії
Принцип
виконання
Оберіть два
будь-яких іменника, які змістовно якомога віддаленіші між собою (наприклад,
гітара і миша) і поєднайте їх.
Як це
зробити? Щонайперше, за допомогою прийменників.
Далі зміст
історії можна розкривати за допомогою відповідей на додаткові питання.
Наприклад, так:
Миша в
гітарі (Що робить? За яких обставин опинилася? Що відчуває?)
Миша під
гітарою (Чому? Хто поруч?)
Гітара у
миші (Співає душа? Творча особистість? Концертна діяльність чи певне свято?)
Миша на
гітарі (Намальована? Сидить? Грає?)
Процес
смислового поєднання подібних пар слів стимулює творчу діяльність і може стати
основою оригінального сюжету певної історії.
Вправа 3.
Несподіванка
Принцип
виконання
Передайте
основний зміст певного оповідання за допомогою 5 ключових слів. А потім
створіть нову історію, додавши 6 слово, яке жодним чином не пов'язане із
сюжетом.
Наприклад,
казку «Курочка Ряба» можна переказати за допомогою таких слів – курка, яйце,
дід, баба, сльози.
Додайте нове
слово, наприклад, металобрухт, і попросіть учнів або органічно вписати це слово
в існуючий сюжет, або переписати зміст відомої історії, вигадавши в ній нові
обставини.
Приклад
історії
Минуло 2
роки. Усі спроби Курочки Ряби знов знести обіцяне золоте яйце були марними.
Однак їй таки вдалося отримати певні здобутки, у неї виходили дійсно незвичайні
яйця – їхня шкаралупа була з міцного заліза.
Здавалося б,
який зиск від цього? Ан ні! У селі був пункт прийому металобрухту. Старенькі
почали здавати шкаралупу і невдовзі збагатилися. Після цього жили вони не лише
довго, а й щасливо.
Вправа 4.
Техніка фантастичних гіпотез
Принцип
виконання
Доберіть
випадкові підмет і присудок та вигадайте історію на кшталт «Що було б, якби...?» з
підстановкою запропонованої пари слів.
Наприклад,
підмет – стілець, присудок – говорити. Отже, отримаємо гіпотезу, на якій має
будуватися подальша історія – «Що було б, якби стілець міг говорити?».
Вправа 5.
Ігри з помилками
Принцип
виконання
Вигадайте чи перепишіть відому історію: у
центрі такої історії буде слово чи словосполучення, в якому допущена словесна
помилка.
Наприклад,
якщо вживають словосполучення «одягати
(предмети одягу, взуття)», замість «надягати», можна написати казку про життя одягу чи взуття: як
ці речі прокидаються, умиваються, одягаються і йдуть на роботу.
Коментарі
Дописати коментар