Незмінно таємничий Чорний квадрат Казимира Малевича

Таємниця Чорного квадрату досі не розкрита. Митець, творчість якого відома усім, але у кожного викликає власне розуміння і сприйняття.

Казимир народився у Києві 23 травня 1879 року в родині шляхтича Северина Малевича. Сім’я мала п’ять синів та чотири доньки. Батько працював на різних цукроварнях, тому родина часто переїжджала з одного містечка в інше.

У сімейному колі Малевичів усі спілкувалися польською, проте ще вчили українську та російську. Казимир довгий час вважав себе поляком, однак пізніше в анкеті написав: «Українець». Листи до друзів теж завжди писав виключно українською мовою.

Вперше пензля в руки Казимир взяв у 15 років, коли з батьком приїхав до Києва. Там він зупинився біля портрета дівчини, яка чистить картоплю. Цей витвір мистецтва глибоко вразив хлопця: «У вікні крамниці я побачив полотно, що на ньому було смачно намазано зображення дівчини, котра сиділа на ослоні і оббирала картоплю. Картопля і лушпиння були вражаюче живі, і на мене це також справило незабутнє, у пам’яті, явище, як і від самої природи». Це й стало поштовхом для юнака заглибитися у мистецтво.

Незабаром мати подарувала сину на день народження набір фарб, тож щастю Казимира не було меж: «Цілу дорогу я милувався отими фарбами. Вони приємно бентежили мою нервову систему». Захоплення настільки заполонило Малевича, що у 17 років, він вмовив батька дозволити вступити до Київської художньої школи Миколи Мурашка.

Першу свою картину митець назвав «Місячна ніч», де зобразив нічну річку з човником. Це полотно було продано у місті Конотопі за п’ять рублів, сьогодні ж твори художника коштують мільйони доларів.

 Унікальний стиль Малевича полюбився в усьому світі, тож митець став багато подорожувати з виставками своїх робіт. А в 1927-30 роках повернувся до Києва та викладав у Київському художньому інституті.

У цей період Малевич публікує українською мовою низку статей на мистецьку тематику у виданні “Нова генерація”.

Казимир Малевич прагнув вчитися все життя: жадібно ковтав нові знання, відвідував виставки, експериментував з фарбами, кольорами, стилями. 


А в 1915 році започаткував новий модерністський напрямок – супрематизм. Робота “Чорний квадрат на білому тлі” став найбільш відомим зразком цього мистецького напрямку.


Унікальна техніка накладання мазка на мазок, створена Казимиром Малевичем, і досі не залишає в спокої сучасних експертів. Існує думка, що «квадрат» намальований поверх двох інших картин. Начебто, початкове зображення є кубофутуристичною композицією, а під «Чорним квадратом» знаходиться протосупрематична композиція. У подальшому художник намалював ще декілька квадратів, проте саме перший так і залишився найбільш загадковим з містичною енергією. Митець же казав: «Звиклим грітися у милого личка важко зігрітися у обличчя квадрата».


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Віденська кава Юрія Кульчицького

Бернська конвенція і авторське право

Камера, стоп. Знято! Євроквіз «Європейське кіно»